Friday, August 20, 2010

Juadah pilihan kala ramadan

assalamualaikum.

setiap kali ramadan, pelbagai jenis juadah akan muncul di bazar2 ramadan yang kadang2 tidak kedapatan di bulan2 lain. hehehe. dan selalunye kite akan bertanya kepada diri kita sendiri, "ape aku nak makan hari ni ek?" huhuhu.

dulu aku pun mcm tu. tp skrg dah tak berape mcm tu dah. skrg nih aku terjah je bazar ramadan dan aku beli je ape yg aku rasa nk mkn. tp satu jenis je. klu aku rasa nk mkn kuih, aku beli kuih je la. huhuhu. bukannye diet, tp tak nak membazir. hehehe. tp klu aku jumpa 2 jenis kuih nih, mmg confirm aku beli pastu aku tak cari bende lain dah. insya Allah. hehehe. iaitu:

kuih tepung pelita; dan
talam ubi.

tepung pelita lebih mudah dicari berbanding talam ubi. penah suatu hari di bulan ramadan yg aku tak igt tahun bile, smpi ke senawang aku cari talam ubi nih. sbb ada member aku ckp kat situ ade jual talam ubi yg best. tp time aku pegi tu la makcik tu tak jual plak. huhuhu. klu korang tau kat mana ada jual talam ubi yg best, bgtau aku ye. klu boleh yg dekat2 lembah kelang dah ler. hehehe.

walaupun tepung pelita lebih mudah ditemui, aku memilih gak. aku cuma akan beli yg dibuat dlm daun pisang mcm gmbr kat atas je. klu yg dlm daun pandan (ye ke daun pandan) tu mmg aku tak beli la. sbb tak nampak asli kot. huhuhu.


p/s: smlm beli talam ubi tu tapi tak sedap pun. kecewa. huhuhu.

4 comments:

amin said...

kuih tepung pelita bez..

Saiyed said...

penah sekali tu beli rasa tepung lg...
smpi hati diorang wat mcm tu kat pembeli....
sian aku...huhuhu

Anonymous said...

kalau nak kuih talam ubi best try cari kat pasar keramat, kedai yg jual kuih byk2 tu, the best i had so far, it just melted in ur mouth, hope this helps huhu

Saiyed said...

keramat? jauh gak tu..hehe
thanx for the tips though..

tp pasar keramat tu kat mana exactly ek?