Tuesday, January 4, 2011

Tukar nama Harimau Malaya??

assalamualaikum.

aku tak setuju kalau gelaran Harimau Malaya yg diberikan kepada skuad bola sepak Malaysia ditukar kepada Harimau Malaysia. ini bukan masalah perkauman atau politik.  ini adalah bola sepak. kalau tak tukar nama, korang tak nak sokong ke? ko warganegara mana??

1st of all, yang mintak nak tukar tu sbb katanya perkataan Malaya tu merujuk kepada Semenanjung Malaysia. sbb tu je?? tau tak yang Harimau Malaya (panthera tigris jacksoni) tu adalah nama satu spesis harimau yang terdapat di semenanjung. mmg dah satu dunia panggil dia Malayan Tiger. dah register pun dalam buku daftar spesis2 binatang kat dunia nih. ko nak kata ape? yg tu pun nak ubah jugak ke? Harimau Malaya adalah simbol keberanian dan kekuatan, bukan geografi. yg tu pun tak leh paham ke? 

jgn la nak politikkan sukan bola sepak yg baru mula nak mendaki tangga kejayaan nih. Skuad bola sepak kita sejak dulu lagi digelar Harimau Malaya. its a tradition. it has a long history and proud tradition. why must we change the tradition just to accomodate such a narrow minded people?? football is a game. dont mixed it up with politics. dont let people with personal interest taking over the game. 

kesimpulannya, aku membantah sekeras2nya kalau diorang tukar nama Harimau Malaya kepada Harimau Malaysia. Bola sepak adalah tradisi yang akan menjadi legasi buat semua generasi.

sekian, terima kasih.

p/s: tak nak mintak Malayan Banking Berhad tukar nama ke?
Post a Comment