Tuesday, July 20, 2010

Bahasa jiwa bangsa.

assalamualaikum.

betul la orang dulu2 kata, "Bahasa Jiwa Bangsa". bahasa menunjukkan bangsa dan asal usul. siapa yang nak junjung bahasa kita kalau bukan kita sendiri. tp kadang2 kita jugak perlu belajar bahasa orang lain supaya kita lebih mudah berkomunikasi dengan mereka. bukan kite saja makhluk di muka bumi ini. bukan bahasa kita je yang digunakan di bumi Allah ini.

huh. mukaddimah tu. sbnrnye aku nak citer pasal bende lain. kolumpo atau ringkasnye KL adalah tempat yg popular utk umat manusia dari segenap ceruk dan pelusuk malaysia nih datang dan bermastautin. samada menyambung pelajaran atau mencari rezeki utk diri dan keluarga. sbb tu kite boleh dgr mcm loghat kat KL nih. 

aku asal dari pahang. kat ofis aku nih ramai orang utara. bila jumpa diorang, aku pun guna la loghat utara. bila diorang tanye aku asal mana, diorang mcm tak caya aku org pahang. sbb aku ckp utara dgn agak fluent jugak la. mana taknya, dari kecik asyik duk balik raya kat kedah je. tu yang biasa tu. smpi skrg pun still selalu balik kedah. kampung mak aku. tp klu ckp bukan dgn org utara mmg jadi plastik la loghat aku. hahahah. 

p/s: lepas nih nak kene belajar bahasa kelantan plak la. huhuhuhu
Post a Comment