Wednesday, August 3, 2011

Zakat Fitrah 2011

assalamualaikum.

setiap kali tiba ramadhan, pasti kewajipan menunaikan zakat fitrah tidak juga dilupakan. masa awal2 puasa nih mesti ramai yang tercari2 kadar zakat fitrah bagi negeri masing2, kan? bagi penduduk negeri Selangor, sila amati pengumuman yang dipetik dari Blog Rasmi Lembaga Zakat Selangor ini:
ADALAH DIMAKLUMKAN BAHAWA, KADAR BAGI HARGA ZAKAT FITRAH SETIAP SEORANG (SATU KEPALA) BAGI UMAT ISLAM DI SELANGOR PADA TAHUN 2011 BERSAMAAN 1432 HIJRAH IALAH RM7.00 (RINGGIT MALAYSIA TUJUH SAHAJA).
ZAKAT FITRAH INI BOLEH DITUNAIKAN BERMULA 1 RAMADAN 1432 HIJRAH SEHINGGALAH KE PAGI 1 SYAWAL 1432 HIJRAH DENGAN MENGUNJUNGI 24 BUAH KAUNTER LEMBAGA ZAKAT SELANGOR (LZS) ATAUPUN MELALUI MANA-MANA KAUNTER AMIL ZAKAT FITRAH DI SELURUH SELANGOR.
PASTIKAN AMIL ZAKAT FITRAH MEMPUNYAI PAS PENGESAHAN DARIPADA LZS DAN SETIAP PEMBAYARAN MENERIMA RESIT RASMI BERLOGO LZS.
SEKIAN, TERIMA KASIH.

bagi Wilayah Persekutuan pula, kadarnya adalah seperti diumumkan di Laman Web Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) :

Kadar zakat fitrah di Wilayah Persekutuan bagi tahun 2011 telah ditetapkan sebanyak RM7.00.
Kadar tersebut telah diumumkan oleh YB Mejar Jeneral Dato’ Seri Jamil Khir bin Haji Baharom (B), Menteri di Jabatan Perdana Menteri merangkap Pengerusi MAIWP di Majlis Penyampaian Bantuan dan Pelancaran Ihya Ramadhan peringkat Kebangsaan tahun 1432H/2011M.
Penentuan kadar zakat fitrah diputuskan oleh Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan yang dipengerusikan oleh Mufti Wilayah Persekutuan.

aku tak tau lagi nak bayar di mana sbb aku tinggal di Selangor tapi berkerja di Wilayah Persekutuan Putrajaya . biasanya mmg aku bayar kat Putrajaya jer. senang masa office hour atau masa ke masjid. tgk lah tahun nih mcm mana.

dan semestinya tahun nih bertambah lah amaun yg akan aku bayar berbanding tahun lepas sbb aku dah ada anak dan isteri. alhamdulillah, semoga diberkati setiap apa rezeki yg Allah berikan kepada aku sekeluarga, insya Allah.

bagi kadar zakat negeri2 lain, sila rujuk jadual di bawah:
sumber: http://blogged.my/gotopingbar.php?ping=295499
kalau nak penjelasan lebih lanjut tentang zakat fitrah dan zakat2 lain, boleh rujuk ke Laman Web Lembaga Zakat Selangor.

sekian.

p/s: bayar zakat fitrah je? zakat lain mcm mana? hmmm..

No comments: