Tuesday, August 9, 2011

Ramadan, bazar dan kuih

assalamualaikum.

apabila tibanya bulan ramadan, maka akan muncullah pasar2 dan bazar2 ramadan di merata2 tempat.di kalangan anak2 muda, ia juga lebih dikenali sbg param (pasar ramadan) ataupun baram (bazar ramadan). kalau dah pegi baram/param tu, nafsu membeli mmg boleh menyebabkan poket menjadi lobos.  semua bende nampak sedap. semua benda nak dimakan. huhuhu.

bagi aku, juadah wajib yang aku cari kat baram/param ialah kuih tepung pelita dan talam ubi. tepung pelita senang nak cari. pegi lah mana2 baram/param pun ada. cuma nak pilih yg sedap dgn tak sedap jer. nak rasa tak boleh. so main tgk dan beli je la utk mencuba. kalau sedap, boleh beli lagi. klu tak sedap, lu pikir lah sendiri. hehehe. setakat nih kuih tepung pelita paling sedap aku penah beli ialah di Pasar Ramadan Presint 15 Putrajaya. dekat parking lot belakang Mydin Putrajaya. makcik tu mmg jual tepung pelita je. biasa la 5 biji RM2. tepung pelita dia mmg marvellous laa. mungkin yang paling sedap aku penah rasa. huhuhu.

talam ubi plak mmg lah amat payah nak cari. kalau dpt pun tak berapa sedap. sejarah aku ngan talam ubi nih smpi ke baram/param senawang aku mencari tapi kecewa. sesapa yg tau kat mana ada jual talam ubi yang sedap nih tolong la bgtau aku ye. huhuhu.

tahun ni, dah seminggu puasa aku baru 2-3 kali je gi baram/param. tu pun beli kuih jer. sbbnye wife aku masak kat umah. bukannya tak kesian kat wife aku, tp dia yg volunteer nak masak. kalau aku tanya nak beli apa2 tak kat baram/param, dia mesti kata tak nak pape. aku suka sbb boleh berjimat. walaupun wife aku masak simple je, aku puas hati sbb buka puasa bukan nak makan banyak sgt pun. makan nasi dgn sejenis lauk pun dah cukup. lebih2 tu semua nafsu jer. eheheh.

p/s: Ramadan sepatutnya boleh berjimat, bukan berlebih. insya Allah.
Post a Comment